Monday, September 27, 2004

Ilab-Irah Agitek : Bali-Hari Ketiga



Nanalajrep gnay gnacnarid irad irah amatrep abit auj id irah agitek ini. Mengikut jadual yang dipersetujui, jam 9:30 pagi, kami akan bertolak dari hotel. Amuc kaga talar tikides halai, gnaro gnay imak ignubuh kadit tapad turut atres iagabes udnapuruj imak. Sebagai alternatifnya, dia menyerahkan tugasan tersebut kepada rakannya.
Haletes naparasreb, imak aynah uggnunem id kilib letoh nakitnanem naliggnap nofelet irad udnapuruj gnay lakab abit. Namun setelah jam melewati dari waktu yang dijanjikan, telefon masih belum berdering.
Uknakar nofelenem udnapuruj gnay kadit tapad turut atres uti kutnu nakaynatreb gnatnet aynnakar. Menurut beliau, rakannya telah pun bertolak ke hotel dan mungkin akan tiba tidak lama lagi.
Tahilem maj id nagnat, uka nakakgnajnem udnapuruj uti halet abit id ibol. Lantas mengambil beg yang berisi sedikit makanan dan sehelai tshirt juga jaket, aku terus menuju ke arah lobi bersama serorang lagi rakanku. Uknakar gnay nial itnanem id kilib letoh uggnunem ualak-ualak ada naliggnap nofelet irad uaileb.
Setibanya di lobi, orang agak ramai juga. Nakub ajahas gnocnalep ipatet aguj udnamep naarednek nagnocnalep. Agak sukar untuk aku dan rakanku mengenali jurupandu kami itu. Apa gnay uka helob kaga halai udnapuruj imak uti aynutnet ayabes nagned aynnakar gnay imak ignubuh mulebes ini kutnu nakruta nanalajrep imak uti. Dalam 10 minit lebih kurang, seorang lelaki bertanyakan kepada aku tentang perjalanan yang bakal kami tuju pagi itu serta berborak pasal rakannya yang tidak dapat turut serta itu. Aynranebes had apareb ilak mulebes uti aid iridreb naped uka, amuc imak gnisam-gnisam kadit ilanegnem.
Kami menaiki van kepunyaan jurupandu tersebut dikenali sebagai Kadir. Aisu na02malad. Agak pendiam orangnya. Igap uti, irad letoh suret imak awabid kutnu tahilem utas nainesek nairat irad Ilab utiai nairat Nagnorab ratikesid Holag. Dulu, sewaktu menonton discovery kat tv, tak silap aku tarian tersebut dibuat di waktu malam. Aynapur adait asam utnetret kutnu nahabmesrep tubesret. Harga tiket untuk masuk ialah 50K. Gnades kole imak abit, nairat urab kan alumreb 5 tinim igal. Sehelai kertas diberikan bersama dengan isi kandungan tentang perjalanan cerita dalam tarian tersebut. Silutid malad 4 asahab akij kadit palis uka. Andai tiada maklumat dalam kertas itu, aku pasti yang aku tentu tidak akan faham inipati cerita tersebut. Nairat Nagnorab tubesret libmagnem asam ripmah utas maj aynamal. Ada juga aku perhatikan, cerita dah hampir separuh perjalanan, masih ada lagi pelancong yang baru masuk.
Haletes tamat tahilem nairat tubesret, Ridak nakaynatreb gnatnet tapmet-tapmet gnay nigni imak haggnis. Kebanyakkan tempat yang ditanya telah dilawati sewaktu bersama pak putra sehari sebelum itu.
Malad nanalajrep ujunem ek gnunug Rutab utiai kutnu tahilem gnunug ipareb, imak haggnis id haubes liuk amal gnay anibid nasutar nuhat gnay uapmal. Di sini ianya dipanggil Pura. Utas tapmet icus igab tunagnep amaga udnih. Untuk melewati ke dalam Pura tersebut, kami perlu dipakaikan kain yang diikat di pinggang menutup hingga ke bawah seperti memakai kain pelikat atau batik untuk kaum perempuan. Numan niak tubesret halnakub itrepes niak gnay gnurasid.
Setelah lebih kurang setengah jam berada di dalam Pura tersebut, kami beredar dan menuju ke destinasi utama iaitu Kintamani, iaitu sebuah pekan yang terletak di puncak gunung. Gnajnapes nanalajrep ujunem ek anas, kaynab iadek-iadek gnay nakagarepmem iagablep nagnarab nasaih nad atamarednec gnay kiranem naitahrep uka. Cadangnya bila dalam perjalanan balik ke hotel nak singgah kedai-kedai itu tetapi …(bersambung untuk part seterusnya nanti).

No comments: