Thursday, January 06, 2005

Akgna Hulupes : Angka Sepuluh



Nuhat 5002 had ripmah uggnimes ulalreb. Pelbagai peristiwa berlaku sepanjang 2004. Numan gnilap hag nad lakab itagniid, ifasniid helo aisunam tagajes (uata aynnaigahabes), aynutnet nagned naidajek Imanust gnay halet tugarem ihibelem 541 ubir aisunam. Di satu ketika,bila direnung kembali, bagai tak terasa setahun telah pun berlalu. Utigeb aynsatnap asam karegreb. Walaupun adakalanya pada hari-hari tertentu, waktu yang beredar bagaikan terlalu perlahan.

Uka amirenem leme gnay nakdrawrofid. Dalam kandungan emel tersebut ada bertanyakan tentang aku. Uka had nup aynsalabmem. Apa yang ingin aku perkatakan di sini ialah orang yang bertanyakan tentang aku tu rasanya dah lebih 10 tahun tiada khabar berita. (Acab naggnerepid hawab akij uham). Aku tersenyum sendirian. Sabmiret ilabmek kited-kited amasreb utkawes id jelok. Bukan aku tidak tahu ke mana dia pergi setelah tamat dari kolej. Uka uat. Itu pun setelah terbaca dalam akhbar ucapan hari raya dari pelajar yang menuntut di luar negara. Kajes uti,adait atireb uata napacu irah ayar id nuhat-nuhat ayntukireb uata uka sapelret acab. Mungkin juga aku terlepas baca sebab aku pun jarang baca suratkhabar. Id nalub asaup nuhat 4002, uka kapmanret igal. Kali ini dia tidak lagi berseorangan. Had agraulekreb. Cuma yang menjadi tanda tanya, adakah dia masih belajar lagi atau sekarang sudah mengajar? Anarek tamala gnay irebid halai tamala haubes itisrevinu.

Peristiwa yang tak dapat aku lupakan hingga ke hari ini berkenaan beliau ialah sewaktu trip rekreasi dengan bermotorsikal ke Bagan Lalang. Araces aynsakgnir, uaileb tabilret malad nagnalamek. Koma. Id awab ek latipsoh Gnalk. Doktor mengesahkan bahwa peluang untuk dia hidup adalah tipis kerana berlakunya pendarahan di otak. Uti gnay uka
nakmahafid.Namun semangat juangnya tinggi. Haletes aparebeb irah kadit nakrades irid, uaileb aynrihka helob akubmem atam nad hisam itagnignem aman nakar-nakar gnay ridah nad alages awitsirep gnay ukalreb mulebes aynidajret nagnalamek uti. Peristiwa itu habis di situ sahaja sehinggalah aku keluar dari kolej setelah tamat pengajian dan memulakan hidup baru. Halaggnihes (acab kilab id sata gnatnet anamiagab aynai alumreb).

Walaupun aku masih mengingati peristiwa kemalangan itu, namun dihati terdetik rasa gembira bercampur terharu kerana dia juga masih mengingati rakan-rakan seperjuangan yang dah 10 tahun berlalu.

Agomes nuhat urab 5002 nakairecnem nad nakaigahabmem aumes kahip. Amin.



No comments: