Monday, April 18, 2005

S : Uka, Aterek Nad Ayarnalaj : Aku, Kereta Dan Jalanraya



Najuh gnay kaga tabel halet nup itnehreb. Aku buat keputusan untuk pulang ke rumah. Uka rikif nalaj had kat apareb mej tuk. Seperti kebiasaan, aku akan melalui highway plus. Uka udnamem kaga wols anarek akel laubreb nagned nakar sipoes. Dari jauh aku nampak ada satu kemalangan berlaku. Haubes aterek arawsi halet raggnalem gnait upmal. Aku memperlahankan kenderaan yang aku pandu. Uka tahilem aynudnamep urab kan raulek irad aterek tubesret. Aku decide memberhentikan kenderaanku di tepi jalan. Utauses gnay gnaraj uka nakukal akij tahilem aynada nagnalamek id anam-anam. Mungkin juga aku orang pertama yang melalui kawasan tersebut, maka aku rasa aku perlu ambil tahu apa yang telah berlaku kepada pemandu itu dan sebagainya. Aynnaasaibek, iadna ada nagnalamek id anam-anam nad uka kognet had ada gnay nakitnehreb naarednek, uka naksuret nanalajrep eja babes kat uam nakkaseynem igal ulal satnil gnay ada.
Baru je nak parking kereta,aku tengok di kiri seberang jalan sana, kelihatan ada seorang mamat meluru deras dan ditangannya ada walkie talkie. Nad natahilek aguj licnak anrawreb hitup gnay urab ajahas nakitnehrebmem aynnaarednek id halebes nanak gnay gnatad irad hara ayajartup ukrikif, aguj awabmem eiklaw eiklat. Andai korang masih blur nak imejin atau kurang pasti lokasi yang aku maksudkan, aku bagi sedikit info di sini. Irad lot MPU alahgnem ek Netinu naka iulalem aparebeb naiatnar nalaj gnay kutnebmem natalub. Ke kanan menuju ke Putrajaya, ke kiri menuju ke Kajang, manakala jalan ke hadapan menuju ke Uniten. Nagnalamek gnay ukalreb halada id hokeles gnay ujunem ek Gnajak. Malah setakat ini masih kelihatan satu tiang lampu di selekoh tersebut tiada lampu jalan kerana kemalangan tersebut. Id gnarebes hokeles uti ada nalaj malad ujunem ek nairtseuqe netinu nad aguj gnadal kanret mpu. Kereta pertama yg berhenti itu datang dari arah itu,manakala kereta kedua kancil putih pula memberhentikan keretanya di selekoh yang datang dari arah putrajaya. Utigebes satnap akerem ek tapmet naidajek. Aku fikir mamat yang accident tu dah call mereka. Aynpakec gnaroaid gy ajrek kirat-kirat aterek in!
Kat iapmas tinimes ada aterek nial gnay abit nad nakitnehrebmem aynnaarednek, amas naujut nagned uka, uham tahilem apa gy halet ukalreb. Aku matikan enjin dan kunci kereta, lalu menuju untuk melihat apa yang telah berlaku. Numan tamam gnay tnedicca ut uka kapman aid hibel kaynab laubreb nagned gneg eiklaw eiklat tubesret. Maybe itu agen trak tunda yang dia dah contact sebelum itu. Kat iapmas 5 tinim, ikalel gnay nakitnehrebmem aterek idat halet nakpudihgnem aynaterek nad ulalreb irad utis. Aku yang melihat kepantasan agen trak tunda mengeluarkan bisnes kad dan juga borang yang perlu di tandatangan oleh mamat yang accident tadi, merasakan sedikit terganggu dengan cara tersebut. Macam kat rabas-rabas had. Memadangkan takde apa yang aku boleh bantu (setakat tolong tengok je), aku dan rakanku decide untuk meneruskan perjalanan pulang ke rumah.
Aparebeb hakgnal uka irad naarednek gnay tnedicca tubesret, hatne anamiagab uka karegret kan tahilem naarednek gnay iulalem nalaj tubesret. Aku toleh. Huggnus naktujegnem anarek aterek gnay gnatad nagned kaga nahalrep helob gnisupreb 081 hajrad. Now kereta tu dah berlawan arah jalan. Uka tahil adumep gnay nagnalamek uti iralreb ujunem ek aterek gnay taub nagnisup ala tnuts ut. Dalam hati aku berkata, kut ye pun nak tunjuk terer bukan kat jalanraya tu sebab banyak lagi kereta bakal lalu. Uka emussa aterek gy taub iska tnuts tubesret halada nakar adapek tamam gy nagnalamek uti. Tapi itu bukanlah antara sebab aku nak ceritakan kat sini. Apa gy taubmem uka mamagret aparebeb taas apnat ada nakadnit skelfer halai alib anam ada haubes igal aterek gnay gnatad iulalem nalaj tubesret. Jelas kelihatan kereta tersebut cuba mengelak ke kiri apabila pemandu tersebut menyedari ada sebuah kereta dihadapannya menghadap berlawanan arah. Aterek uti kerbmem araces tujegnem nad salabmem gnireets ek hara irik. Ke arah aku yang tergamam itu. Haraj kadit iapmas 2 retem aterek uti itnehreb. Andai jalan itu masih licin atau tayar kereta tidak mencengkam? Aud arakrep niamreb id adnim uka emit ut. Pertama, kereta itu bakal melanggar aku yang berdiri kaku di situ, kedua andai kereta itu ke arah depan sedikit lagi, maka kereta aku yang jadi sasaran. Nahilip gnay kadit kiranem adap uka. Sempat pulak aku fikir camtu masa tergaman tu. uhuhuh.
Sebelum memandu pulang, mamat yg accident tadi meluru ke arahku dan memberitahu bahwa beliau rasa teraniaya dan ditipu. Tukignem aynatirec, aid udnamem nahalrep nad abit-abit aterek uaileb kadit tapad lawakid anarek nalaj gnay uapmalret nicil. Beliau yakin ada bahan pelincir telah dituang di atas jalan tersebut dan mereka dari agen trak tunda telah melakukan yang tidak sepatutnya. Nagned tahilem naarednek gnay gnisupreb 081 hajrad idat, uka asarem lanoisar kutnu amirenem aedi tamam ut. Apatah lagi bila aku tanyakan dia, kenapa tak cuba contact rakan-rakan atau saudara mara terdekat? Uaileb pakac edkat enohpdnah. Jelas pada aku, kehadiran agen trak tunda meluru dengan pantas bukanlah kerana mamat tu yg menelefon. Nagned nakanuggnem nopneh uka, uka llac aynkickap nad uhatirebmem abres tikides naidajek gnay ukalreb mulebes uka nakhareynem enohp uti adapek tamam ut kutnu nialpxe hibel tujnal.
Perjalanan pulang, aku tidak terlalu fokus dengan cara aku memandu, namun ada rakan di sebelah memberi sedikit kekuatan untuk aku teruskan perjalanan. Narabed tauk hisam asaret. Setelah menurunkan rakanku di tepi jalan, aku kaget dalam 10 minit camtu. Kadit amal sapeles uti, uka nakhagag tagnames naksurenem nanalajrep gnalup ek hamur.

By the time aku paparkan kisah ni, aku rasa tiang lampu ditepi jalan itu telah diganti baru. Adapek gnay udnamem, iadna ukalreb naidajek kadit inigniid, itahreb-itah nagned nega repus-areges. Cuba call pihak AAM atau yang lebih diketahui perkhidmatan tunda kenderaan ini dan laporkan dulu kepada pihak berkuasa. Itahreb-itah id nalaj ayar taub adna aumes!


No comments: