Tuesday, September 16, 2008


N : Krono J-8




Jika ditanya hari ini berapa haribulan Ramadhan? Aku pasti ramai yang dapat menjawabnya. Agak standard jangkaannya. Kenapa ye?

Apa yang bermain di fikiran aku, adakah sama standardnya macam fikiran dia,dia dan dia juga mereka itu? Pastinya, hanya bulan Ramadhan ajelah yang kita tau sangat-sangat berapa haribulannya. Cuba tanya masa bulan Jamadilawal kat kawan-kawan masa tu, apa reaksi mereka agaknya?

Makanya, sungguh standard dalam arus yang dah amat standard ini, dalam mengharungi kehidupan standard sehari-hari sepanjang tahun, kita hanya perihatin di bulan ini? Hanya sebulan dari dua belas bulan? Sadisnya. Aku hanya cakap sebulan dan ianya hanya untuk Ramadhan sebab aku pasti kalau masuk Syawal pun, lepas seminggu... ramai yang berfikiran standard, yang menjalani kehidupan standard tadi.. dah tak ikut lagi berapa haribulan Syawal lepas tu. Itu yang kita boleh lihat masih ada yang buat open house Raya walaupun Syawal dah abis. Lamanya beraya dorang ni... huhuhu.

Oh, itu kalau yang berfikiran standard, yang masih menjalani kehidupan standard, yang agak standard perihatinnya berkenaan bulan Ramadhan. Bagaimana pula yang jika ditanya masih teragak-agak berapa haribulan Ramadhan hari ini? Erkk...

Persoalan ni timbul dan timbul lagi setiap kali Ramadhan muncul. Bila lagi aku nak keluar dari arus standard ini? Terfikir aku jika hanya Ramadhan sahajalah yang aku terperihatin berbanding bulan-bulan yang lain.. makanya amalanku jua ala-ala standard je.. atau masih jauh dari aras standard? :(


No comments: