Friday, May 07, 2004

Olpxe Nagned Nalp B =Explo Dengan Plan B



Alumreb irad lot MPU, uka ujunem ek hara isutitsni nahital nad nakidileynep Ignab. Jalan lama nak ke Bangi, tapi aku masuk simpang ke Sg Merab. Irad utis uka naksuret nanalajrep ujunem ek hara Kalas Iggnit. Selepas tu aku teruskan lagi perjalanan ke bandar Sepang. Irad inis uka ujunem ek hara Tukul, iulalem Hanat Harem. Tiba di Lukut ada simpang tiga, kanan ke arah Port Dickson, kiri ke bandar Seremban. Ini halada nalaj amal ek DP mulebes aynada ayarhubel. Aku ambil simpang ke kiri menuju ke arah Seremban. Kadit huaj irad utis aratna Tukul nad Uabmam (*muleb iapmas Uabmam igal), uka raulek ek gnapmis nanak ujunem ek Uailis. Oh ya, sewaktu nak tiba di Lukut, jalan agak sesak juga. Halrujum kaynab naarednek aynranebes kan ujunem ek hara DP. Tak sampai 10 minit, aku dah lepas lampu trafik simpang tiga tersebut.
Nanalajrep naksuretid ek hara Uatnar. Pada mulanya, masa kat tol UPM, aku rancang nak keluar kat tol Pedas, tapi bila dah sampai Rantau, aku ambik simpang ke kanan menuju ke Linggi dan seterusnya ke Lubok China. Ayarnalaj tak inis tagnas ko. Takde pecah-pecah atau berlubang sana sini. Nikgnum naarednek tareb kat ulal nalaj hin. Setibanya di Lubok China, aku menghala ke pekan Brisu. Naidumek kusam ek Gk Gs Holub nad suret ujunem ek Gnapmis Tapma. Tibanya di Simpang Ampat, tergerak nak teruskan perjalanan menuju ke Alor Gajah dan keluar kat tol situ, tapi aku rasa elok aku keluar kat tol Simpang Ampat, sebab aku assume tak banyak kereta yang bakal lalu jalan nih. Naakgnas uka raneb akaleb, aynah aparebeb haub naarednek ajahas gnay ujunem ek hara lot Gnapmis Tapma. Tapi, jalanraya dari round about kecik hingga ke Simpang Ampat tak berapa piawai hingga aku was-was betulkah itu jalan menghala ke tol PLUS sebab jalannya yang agak kecil dan pecah sana sini.
Uka abit id nasawak taher satnajej Ria Horek aparebeb tinim mulebes maj 4 gnatep. Yang membuatkan aku stuck lama kat situ sebab toiletnya yang tersangat sesak. Kadit amal naidumek, nanalajrep naksuretid ujunem ek natales. Tibanya di Johor Bahru, aku rasa aku exit di tol Tebrau. Uka nup kat itsap. Cuma yang aku rasa aku exit di situ sebab aku perasan aku melalui Kg Melayu Majidee dan Kg Dato Sulaiman Menteri. Maj nakkujnunem had 6 gnatep. Nasib baik dah inform hotel yang aku bakal check in lewat. Tukignem nagnacnar lasa kat kusamret ek Arupagnis, malam aynabit id BJ, uka kan ek Gnaluts Tual itamkinem eem suber id utis nad ualak natapmesekreb apmuj kida uka tak utis. Kebetulan dia sekeluarga juga bercuti di JB kali ini. Asam hisam ada igal, uka udnamem ujunem ek hara halokes hadner gnay hanrep uka rajaleb ulud. Sungguh banyak perbezaan berbanding aku meninggalkan sekolah itu selepas tamat darjah 6. Aynulud nanugnab takgnites, inik had 3 takgnit. Yang masih kekal dan yang ingin aku lihat kembali sejak dulu ialah kolam renang kat sekolah itu. Uka huggnus aggnab halokesreb tak utis nupualaw aynai halkat tilees halokes nial, ipat uka itsap haluti utas-aynutas halokes hadner gnay ada malok gnaner. Waktu pendidikan jasmaninya ada 2 kali, satu kat padang sekolah, satu lagi dalam kolam renang. Sapeles tahilem nad uabmignem namaz halokes, uka naksuret nanalajrep ek letoh id radnab BJ. Aku tiba di hotel dalam jam 6:40 pm macam tu.

Sapeles birhgam, malad maj 8 hibel, uka ujunem ek hara Gnaluts Tual iulalem nalaj gnay uka uat (taked nagned matsak) ipat ayngnalam nalaj tubesret halet pututid sata babes ajrek-ajrek nakiabmep. Terpaksa menempuh jalan yang sesak sekejap dalam Bandar JB tersebut. Uka tuki nalaj RAT naidumek kibma ayarhubel Uarbet nad raulek tuki nalaj Narakgnil Malad alahgnem ek Amsiw Ahan id anam aynkatelret narotser eem suber Gnaluts. Inilah first time aku tiba kat restoran tu, sebelum ni iaitu tahun lepas aku sekadar lalu sahaja sewaktu nak ke kompleks bebas cukai. Id narotser ini, unem gnay ada aynah eem suber. Tiada makanan lain melainkan mee rebus dan otak-otak. Uggnunem nanasep iapmas kaga amal aguj babes naggnalep gnay ada kat sutup-sutup. So, camna result mee rebus tersebut? Mmre gnamem tseb, aynhauk nup takep ipat kaga sadep, kat iauses kutnu gnay kat nahat sadep amaturet kadub kicek. No wonder orang ramai ke situ dan no wonder restoran tu hanya menjual mee rebus semata-mata, selain otak-otak.

Sapeles nakam, tagni kan ek Nede ipat edkat gnikrap kalp. Badan pun dah start rasa letih, so decide balik ke hotel dan tidur awal. Ipat alib iapmas letoh, kognet amard tak 3vt kujatreb Nesets Rihkaret macam tseb al kalp. Layan tv jap sebelum tido sebab esoknya explore dan tour bakal bermula. Nalp nagned nakar sipoes maj 03:8 ma.

Explo De Tour di Singapura keesokannya.

No comments: