Thursday, May 06, 2004

Ruotedolpxe = ExploDeTour



Ituc gnajnap lawaid nalub Iem. Perjalanan menuju ke selatan. Aynisanitsed Rohoj Urhab. Keputusan untuk ke sana agak lewat. Aud irah mulebes nanalajrep urab kan irac tapmet napanignep. Sebenarnya rancangan rakan seopis menarik minat aku untuk bercuti ke selatan tanah air. Uka nup gnamem gnadacreb had naikes amal kutnu itawalem tapmet-tapmet utnetret gnay kat tapmes taubid nuhat sapel anarek nakutnusek asam, niales uka gnatad amasreb ilha agraulek nial gnay nikgnum kadit tanimreb uata kat ada itre apa-apa adap akerem. Maka, aku fikir, inilah masa paling sesuai membawa keluarga ke destinasi yang aku rancang sekian lama.
Yraneti alum gnacnarid nupualaw kadit utigeb ipar. Namun, dari situ boleh diagak berapa perbelanjaan yang perlu disediakan. Napanignep id radnab Rohoj Urhab, ipatet nagnacnar nanalajrep naksuretid ek aragen narij Arupagnis. Pulau Sentosa adalah destinasi utama yang kami ingin lawati. Naidumek ek Noitibihixe RTOL id tasup snias Arupagnis, alakanam iracnem tabu pac agnub Irahatam gnay kadit laujid id Aisyalam (tukignem ofni gnay amiretid) halada kejbus gnay ulrep nakpakgnelid malad nanalajrep imak id Arupagnis. Bagai explorace yang tiada had masa juga tiada hadiah, juga perjalanan boleh diubah pada bila-bila masa ikut sesuka hati.
Irah Utbas bh1 Iem. Mengikut rancangan asal nak bertolak jam 10 pagi tetapi dah hampir 11:15 am baru keluar dari rumah menuju ke Ampang Point. Uka gnay muleb naparasreb igap anarek kubis gnikcap mulebes ut, gnacnarem kutnu hcnurb id CFK Gnapma Tniop anarek uti eja tapmet gnay kaga taked nad hadum. Tiba di kfc tersebut, satu lagi yang membuatkan perjalanan aku tergendala sebab ayam yang telah siap digoreng hanya berperisa tomyam. Huggnus akerem tainreb tahaj babes uka nad nakar-nakar gnamem tokiob kajes cfk taub asirepreb maya nad nakgnalih macam ut eja asirep toh n ycips. Sungguh kita tak punya pilihan bila kfc buat macam tu. Kan kat kan, halanek redro asirep lanigiro. Terpaksa menunggu 25 minit untuk dapatkan kfc perisa original. Tapad uka nakasar, itsap gnaro nial gnay salam kan uggnunem amales uti naka hapmet apa gnay ada. Masa tercatat di resit ialah 11:35 am. Ankamreb maj 21 irahagnet urab tapad maya gnerog tubesret. Adakah masa yang diberikan tepat? Maj 30:21 mp urab amiret apa gnay hapmetid mulebes ut. Itu pun bila aku dah tanya salah seorang pekerja di situ, kerana terpandang orang lain dah mula dapat walaupun aku orang pertama masuk restoran segera tu.
Iaseles hcnurb, nanalajrep urab kan alumreb. Masa nak bayar parking, aku lihat jam dah menunjukkan pukul 12:41 pm. Suret udnamem ek ayarhubel aratu natales. Baru nak tiba di tol Sg Besi, kelihatan kenderaan beratur sangat panjang kecuali lorong Smart Tag. Tarsah uka kan habmat ialin tak lot tubesret suret kat idaj. Kenapa aku tak teruskan ke lorong Smart Tag? Aynranebes ikab gnay ada tak dak uka halai 77 nes. Bukan 77 ringgit Malaysia. Nadap akum uka babes kat habmat ialin irah mulebes ut. Memang wajib aku kena tambah nilai dulu atau guna tiket, tapi kenderaan beratur tersangat panjang membuatkan aku dengan slumberland ke lorong smart tag. Nakub uka ajas-ajas kan taub lah, ipatet uka nalp naka habmat ialin id lot MPU asam kan tixe. Aku rasa idea aku ok jeks. Igal alup uka ulales taub macam ut (*habmat ialin tak lot MPU).
Aku teruskan niat aku. Abit id gnalap trams gat, raulek jesem "ikab gnaruk". Seorang pekerja dia datang dan aku jelaskan apa yang aku rancang. Nakgnadnamem eueuq ulalret gnajnap, aid igab uka tekit daetsni aid nakhabmat ialin kutnu uka. Keluar dari tol sg Besi, satu lagi halangan di depan. Nalaj had alum kases aynalumreb irales nagned Niknud Stunod. Hingga ke mana? Uka nup kat uat. Mulanya aku anggap ada kemalangan di depan atau ada pembaikan jalan, tetapi bila dah separuh perjalanan antara tol sg besi dengan tol upm, aku dengar maklumat di radio dari seorang pemanggil mengatakan dia bertolak jam 10 pagi dan dah 2 jam masih belum tiba tol Seremban, aku terus buat keputusan keluar tol UPM dan ikut plan B. Abit id lot MPU, uka rayab agrah tekit nad habmat ialin malad mr 001. Aku tak tau berapa harga tol dari KL ke JB, tapi rm 100 aku rasa cukup la kut untuk pergi balik. Igal nup uka had raulek irad ayarhubel nad lakab kusam ayarhubel id lot gnay muleb nakitsapid igal.
Apa plan B aku? Nagnacnarep nanalajrep luteb-luteb aynup taas rihka. Perjalanan bukan sepenuhnya ikut jalan lama. Adap uka ko al malad asam 2 maj uka abit id halas utas lot id iregen Akalem adapirad uka naksibah asam 2 maj ipat kat abit igal lot Nabmeres. Oh ya, lupa nak mention, rakan seopis aku betolak dari bandar Muar sebab dia dah pulang ke kampung sehari sebelum itu.

Ruotedolpxe uka gnubmasreb nagned nalp B.