Thursday, March 10, 2005

S : Nikgnum Itnan : Mungkin Nanti



Gnades kiysa nakukalem itivitka nairah id tapmet ajrek, abit-abit nofelet gniredreb. Kedengaran dihujung sana,
"may i speak to ..".
"rre..gnikaeps" mld itah, namselas anam kal irac uka hin.
"apa khabar?"
"rrel..tagni apas idat".
Panggilan dari kawan lama. Tagnasret amal. Biar saja aku namakan dia A. Uka lanek aid kajes mrof 2. Masuk form 3 dia duduk sebelah aku. Sapeles PRS (gnarakes had RMP ke?) aku dengan bodohnya membuat keputusan tukar sekolah dan tinggal di asrama. Naliggnap radakes kutnu nakaynatreb rabahk terelem adapek nalaosrep ayajrek nad aynalages. Dalam minggu ini sahaja sudah 2 orang kawan sekelas yang sama semasa form 2 dan 3 telah menelefon aku. Nad aid alup uka nakaman Z. Adakah sebab muka aku keluar kat mana-mana blog orang lain? Sapel in anek nohom kahip nasipanep rabmag uatnamem golb-golb gnay fitka kajes aud kajnem gnay halet uata naka nakraiynem rabmag-rabmag isasnes..uhuhuh.
Tiga malam sebelum itu, Z menelefon aku dalam jam 10 malam berceritakan berkenaan vss yang telah ditawarkan oleh company yang dia bekerja sekarang. Tukignem aynatirec, nasapmap gnay lakab amiretid kadit iolabreb. Aku akui kata-katanya setelah meneliti jumlah yang bakal diperolehi. Libmas-libmas atirecreb, uka pakac tak is Z in, apanek kat aynat is A ej katnim gnolot nakgnadnamem is A tapadnem kaynab tamulkam gnatnet niatrec ynapmoc gnay gnaro nial muleb uhat. Berkenaan company si Z offer vss juga kami telah diberitahu oleh si A raya tahun lepas sedangkan staff di company tu sendiri tak tau apa-apa sebelum ini. Is Z nakayignem eja nad naka abuc pakacreb gnatnet lah ini alib umetreb is A utausid asam gnay nial.
Berbalik kepada si A tadi. Imak laubreb gnatnet nakar-nakar halokes amal. Tentang kehidupan mereka. Sapel ut is A pakac... Itulah dulu masa sekolah dia malas belajar. Gnarakes kognet nawak-nawak had ayajreb malad gnadib gnisam-gnisam. Aku gelak sama-sama dengan dia. Adap uka nikgnum uti utas aynbabes ipat ni ytilaer, rajaleb nun huaj ek aesrevo nup kadit nimajnem apa-apa. Kerana ada je salah seorang kawan aku yang hanya punya kelulusan spm telah membuka empayarnya sendiri dengan mengambil rakan-rakan sekolah lama yang berkelulusan ijazah tempatan dan luar negeri berkerja untuk beliau. Nakkawal? Setelah rakan ini berjaya handle one of the company, kawan sekolah aku yg takat lulus spm tu lepaskan share dia, maka kawan yang berkelulusan ijazah tu dah run company tu sendirian kini dengan err... uka kat uat apareb iamar ffats hawab aid. Sambil itu si A juga ada menceritakan salah seorang rakan sekolah yang kini bekerja disebuah company telekomunikasi. Alib uka ragned is A atirec, uka aynat macam kat ayacrep, "apa? dia pun dah GM?". Ala si N pun dah GM gak sambung si A lagi. Erofeb ut ada ynapmoc nial kan nakidaj aid eno fo eht draob rotcerid. Tapi dia sayang nak tinggalkan company dia sekarang. Uka gnopolem ej ragnednem atirec is A idat. Masih dalam mode tak caya yang si N pun dah GM? Aid in hal gnay kaja uka ylppa rakut halokes sapel tapad tluser prs. Tapi sayangnya dia bersekolah berasrama di negeri lain dan aku di negeri lain. Gnamem hepmah. Tak terfikir lak sekolah tu ada kat banyak negeri. Gnamem hodob luteb uka emit ut ipat rrrre kat ankamreb uka had iadnap gnarakes *kaleg kiteg*. Hahaha tak sangka dia pun dah level GM. Tagniret aid ratnah tarus tak uka lasap aid enek gnaub amarsa. Memang lawak bila difikirkan balik. Emit ut anam ada leme uata kan sms nagned nopneh. Kecoh satu sekolah lama (masa form 3 tu) sebab tak percaya dia kene buang asrama. Aid in gnamem sinej kiab-kiab, uka itnereg. Silap step la nak jadi hero sebab nak kaber orang lain. Bisan bisan. Ko tau si S dah jadi apa sekarang? Ho is S ut, aid had idaj apa? aku tanya balik. Uka radakes hhhoo igal nagned napawaj is A. Man, ramainya dah jauh ke atas.
Is A atirec igal, uka llac nup yraterces aid gy bawaj. Apa-apa hal skrg ni nak kena buat appointment, sibuk memanjang. Imak kaleg amas-amas. Macam tak caya je, macam drama swasta je. Ahahah.
3 atau 4 tahun dulu aku rasa ada beberapa orang je. Kat kusamret gnay akub ynapmoc iridnes gnay had utnet-utnet halaid oec ro reveostahw. Belum juga diambil kira yang dah title "dato n datin" semua tu. Gnayabret apateb ayntseb napudihek gnaroaid. Pastu aku saja-saja tanya dengan si A, agak-agak boleh tak aku apply keje dengan diaorang? Gnayabret hakgnala ayntseb ualak nakar-nakar amal gnay had ayajreb in idus kibma uka ajrek nagned gnaroaid, ipat uti kadit nikgnum. Aku tak rasa mereka masih ingat sapa aku walaupun aku ingat sapa mereka. Halapas uka?. Harmul al tuk, ualak etik id level nahawab, etik naka tahilem ek sata libmas gnunerem bisan alib aynkaga atik aguj naka tapad iapagnem apa gnay akerem halet iapac. Tapi itu bukanlah penyebabnya. Uka ada babes nial. Aku terfikir kalau aku berada di atas ada kemungkinan aku tidak punya masa mengenali rakan-rakan yang ada kini, tidak punya masa melompat dari blog ke blog dan sebagainya. Uata nikgnum aguj uka kadit uhat apa uti golb. Segala yang terjadi ada hikmahnya walaupun kite tidak dapat mentafsir dengan tepat apa sebenarnya yang dah berlaku atau akan berlaku dan kenapa ianya berlaku. Napudihek gnarakes uka ulrep naksuret auj. Segala apa yang dirancang dari awal kadangnya tidak mudah untuk melaksanakannya. Parek ukalreb aynkilabesid. Itu lumrah yang perlu diterima.
Nalaubrep gnajnap id nofelet rihkareb nagned uka rikif kilab uka asar hibel kaynab taya "hhhho", "ey ek", "suires?", "wah tak sangka ek", " best tu".
Uka katelem gnaggnag nofelet. Tangan disebelah masih memegang batang mop. Ajrek ripmah iaseles. Perah mop ke dalam baldi buat terakhirnya dan bersihkan apa yang sepatutnya. Uka hakgnalem raulek. Tiba di pintu, tutup suis kipas, suis lampu. Icnuk utnip. Esok aku perlu datang ke opis lagi dengan rutin yang sama atau berlainan, aku tidak tau. Abit-abit ugal Dniwdaeh niamreb ukkanebid, aratna aynkiril...

Di manakah perginya kawan-kawanku dulu
Malukah kau akui diriku temanmu....

No comments: