Thursday, October 13, 2005

S : Id Asam Nalub Nahdamar = Di Masa Bulan Ramadhan



Ipat uka ragned aynai tubesid, id asam nalub mer-nahd uata gnamem tubesid nahdamar? Aku yang silap dengar ke selama ni? Nupualaw aynai aynah sirabes ugal ayar, apas kat hanrep ragned nak, ipat uka nakub kan pakac lasap ayar. Raya datang dalam 2 minggu lebih lagi. Nup kujat id sata ut ianegnem nalub Nahdamar La Karabum, nakub lasap Laways had amlejnem. Apa yang aku nak cerita ni bukanlah pasal sesuatu yang tak dapat dilupakan dalam bulan Ramadhan. Uka nup had kat tagni. Ikutkan, Ramadhan kali ni agak menyebakkan, namun aku keraskan hati buat tak tau. Ipat alib kcuts malad maj asam ujunem kilab ek hamur id nalub asaup in, akam sabmiret kilab namaz tneduts ulud-ulud.

Mengimbas kembali berpuasa di zaman masih bergelar pelajar memang mengundang senyum sorang-sorang. Anam aynkat, ada ej awitsirep gnay artxe yranidro gnay ukalreb. Kena pulak bila balik dari kuliah, terbau ada orang panaskan maggi. Saup iracnem irad kilib anam, aynrihka iotnak auj ahahahaum. Tu belum dikira geng-geng yang ponteng kuliah sepanjang bulan puasa. Anamacam kat gnetnop ualak had sapel ruhas kusam odit, nugnab kat nugnab had kan Birhgam. Dan pernah sekali dah nak masuk waktu Isyak, kita orang lupa nak kejutkan dia. Ualak raib ej ada kaguj aid nugnab kutnu akubreb id utkaw ruhas ahahahaum. Asrama aku duduk ni boleh dikatakan majoriti bergelar batman walaupun bukan dalam bulan puasa. Kan raleg gnarod in "agaj ytiruces" nup helob kag. Berjaga hingga ke larut malam, masuk Subuh baru dorang start tido. Os hailuk igap nagnaj parah gnarod in igrep ilaucek ada maxe. Tapi dalam ponteng-ponteng camtu, dorang ni score gak. Ada gnay iaranes naked igal (retniop 3.5 above la kan). Nad helob nakaggnabid kag babes ada gnay tapad tagnip same Rolesnac. Tapi tentunya dia bukanlah salah seorang batman. Igrep hailuk macam asaib al. Terfikir gak aku, kalau yang kaki tido ni rajin sket ke kuliah, harus score memanjang tiap-tiap semester.

Ada malad utas nuhat ut, uka kaja nawak gnay laggnit utas roolf nagned uka kilab ayareb ek gnupmak uka. Biar saja aku namakan dia Brochure. Oyia, aman Eruhcorb igal ahahahaum. Brochure ni asal dari Tawau, Sabah. Nakkaynabek nawak-nawak uka irad Habas gnaraj kilab ayareb id gnupmak namalah gnisam-gnisam. Sukar juga aku nak bayangkan beraya di asrama. Hanrep uka aynat, apa gnarod taub asam ayar. Dorang cakap selepas sembahyang raya, balik bilik tido. Aynidaj nuhat tubesret, uka awalep Eruhcorb kilab gnupmak uka id anam nuhat mulebes uti, aid tuki moor-etam aid kilab ek Karep. Setidaknya dia merasa suasana raya yang tentunya berbeza dari kampung halaman asal dia. Tapadnep uka al nak emit ut.

Aku beli tiket bas jam 2 petang hari Sabtu menuju ke Kuantan. Aynranebes tekit kilab gnupmak had sibah. So aku kena balik naik bas lompat-lompat. Nalp lasa irad Natnauk urab kan irac tekit igal kutnu ujunem ek Unaggneret. Tapi bila call kampung, ayah aku volunteer nak amik aku kat Kuantan. Tamij teks tiud ajnaleb uka eheheh. Perjalanan dari Pudu Raya ke Kuantan biasanya mengambil masa 4 jam. Nagnacnar uka had pukuc kiab, arik ualak kalotreb maj 2 gnatep, abit Natnauk maj 6 gnatep. Masih punya waktu untuk mencari tempat berbuka. Ipat alages nagnacnar halkadit itrepes gnay naknigniid.

Masa mula-mula nak naik bas, tergerak gak hati nak beli air kotak tapi segan la pulak dengan tukang jual sebab waktu tu tengahhari lagi baru kul 1 lebih camtu. Utsap nakrikimem iapmas radnab Natnauk maj 6 gnatep, os uka nad Eruhcorb ada kaynab asam igal mulebes kusam Birhgam, nak. Bila bas bertolak tepat jam 2 petang, mulanya aku rancak berborak dengan Brochure. Nupualaw sab had karegreb irad lanimret, ipat taked hagnetes maj hisam muleb sapel natalub Udup Ayar ut. Dengan cuaca yang amat panas kat luar, tau-tau aku dan Brochure terlelap.

2 maj naidumek, uka agajret. Jam dah 4 lebih. Uka kognet Eruhcorb nup macam kaga urab agajret. Dia tanya aku dah sampai mana? Ualak tuki asam, ayntutapes sab gnay uka kian had isapelem Holremet uata Naram. Tapi bila aku jengok kat tingkap. Skiu, Tak anam kalup in? Banyak lagi kenderaan kat luar dan bangunan kedai. Hsud! aynapur hisam kat raulek irad radnab Alauk Rupmul. Tapi jem beransur kurang bila dah nak ke arah tol Gombak. Nanalajrep htooms itrepes gnay nakparahid.
Namun tidak lama. Urab kan kusam nakep Karak, abit-abit ada ukalreb nasamecek. Salah seorang penumpang jatuh sakit. Kan kat kan, sab tubesret haggnis ek hamur tikas kat huaj uata mulebes nesets Sanortep. Dekat 30 minit menunggu. Iamar gnay had hulegnem. Akhirnya keluarga pesakit mengalah untuk turun di situ dan bas meneruskan perjalanan. Uka kognet maj had lukup 6 hibel. Sepatutnya time tu aku dan Brochure mencari-cari kedai makan untuk prepare berbuka tapi hakikatnya kami masih dalam bas. Uka emussa sab naka itnehreb tak anam-anam kutnu akubreb numan iamar kickap kickam malad sab nagned kana gnisam-gnisam gnadac ayapus sab naksurenem nanalajrep babes akerem aguj surah kian sab nial kutnu ek gnupmak namalah gnisam-gnisam. Camna ni?

Utkawes naza Birhgam gnadnamukreb id gnoroc oidar sab uti nakadnanem utkaw akubreb id nasawak gnay utkawes aynnagned, uka nad Eruhcorb takat helob kaleg-kaleg eja. Dah takde apa makanan atau minuman untuk berbuka, kan. Takat tain akubreb eja al eheheh. Orang lain semua aku baru perasan, keluarkan apa yang patut untuk berbuka. Bisan kiab al redarb kud gnakaleb uka aynkaga aid nasarep uka kat kawab apa-apa, ulal nakruluh alug-alug skcah. Sebiji aje. Babes aid nup kat akgnas naka akubreb malad sab. Memadangkan itu aje yang tinggal, dia kasi kat aku sebab dia dah bagi kat kawan dia yang duk sebelah. Uka kalup askapret tarek 2 kutnu igab amas atar nagned Eruhcorb. Gelak kami makin kuat. Anam kan akgnas ednem in aumes nak. Sapa pernah berbuka puasa dengan gula-gula Hacks kan hahaha.
Ayarnalaj hisam kases. Aku tengok jam dah 8 lebih. Uasir kalup uka nagned haya uka gnay uggnut uka kat iapmas-iapmas, tukat kat lasap aid evird kilab gnupmak kilab. Nak call, time tu takde handphone lagi. He, namaz in had ada ipat nofelet raseb macam geb al nak. Yang super duper kaya atau tokey balak je pakai time ni. Aynrihka sab gnay uka kian, abit auj tak radnab Natnauk. Jam berapa tiba? Mmre maj 11 malam ahahahaum. Lapar teramat rasanya. Gnamem tsrif nalp kan irac iadek nakam alib nurut irad sab. Tapi elok aje aku turun dari tangga bas,aku dah nampak ayah aku dan pakcik aku. Suret apul lasap iadek nakam ahahah.

On the way balik ke kampung dengan kereta, aku baru tau rupanya dia dah tau bas tiba lewat sebab dia check kat kaunter bas. Uka nad Eruhcorb had trats hitel relig kan odit kilab. Nasib baik ayah aku tanya, bas berhenti kat mana waktu berbuka. Os, imak itnehreb nakam id iadek nakam ipet nalaj. Tiba kat rumah dah kul 2 pagi lebih. Emit in had kat helob odit kalp. Duk borak aje sampai waktu bersahur. Had kusam Hubus urab asar kutnagnem nad odit.

No comments: