Tuesday, October 25, 2005

S : Thgilf Nalp Trap Eno = Flight Plan Part One



Ho, nakub lasap gnayaw. Aku belum tengok lagi cerita tu dan andai nak tau pasal tayangan Flight Plan, di sini bukan tempatnya hehehe.
Gnadakret uka nup asar kilep aguj. Sana sini orang sibuk bicara berkenaan juadah di bulan Ramadhan atau persiapan menjelang Aidilfitri, namun aku lebih terasa ingin menceritakan sesuatu yang pernah berlaku dalam hidup aku tentang kapal terbang. Nikgnum auj gnaro nial hanrep imalagnem itrepes apa gnay uka imala, ipat nikgnum aguj kadit amases apa gnay hanrep uka imala. Dan kemungkinannya aku bakal menceritakan tentang suasana, pengalaman dalam bulan Ramadhan atau Aidilfitri suatu masa nanti, tapi tentunya bukan hari ini. Nakub gnarakes. Sesunguhnya andai siapa yang tau, aku sedaya upaya cuba set minda aku ke arah lain dari memikirkan suasana di pagi raya kali ini. Ay, ilak ini. Bukan tahun lepas atau raya di tahun yang sudah-sudah.
Kilabreb adapek hasik Thgilf Nalp ini, uka ada 3 atirec kinu gnay natiakreb aynnagned. Setidaknya ia unik dalam hidup aku hahaha. Iludep apa nak ualak kat kinu kutnu gnaro nial uhuhuh.



Yang pertama, tentunya waktu pertama kali naik kapalterbang. Uka uat, iamar aratna atik had kajej malad gnabretlapak kajes kicek. Tapi untuk aku, dah cecah 20 tahun baru merasa, tu pun solo. Araces nalutebek igal. Asalnya aku plan nak balik kampung naik bas express. Huaj nakazeb ualak erapmoc ileb tekit sab ipat kilab nagned lapak gnabret? Tak mungkin aku nak cerita secara detail macamana aku boleh terbabit dalam hal macam ni, tapi aku citer la sket sebanyak tentang pertama kali itu.

Itrepes gnay gnacnarid irad lawa, uka had nup ileb tekit sab kan kilab gnupmak 2 uata 3 uggnim mulebes ut. Kalau beli last minit jawapnya tangguh la dua tiga hari lambat dari kawan-kawan aku yang lain. Nakkonoresek kilab gnupmak iagabes rajalep irad supmak gnamem tseb al nak. Part yang best tu bila campur ramai-ramai dari budak kampus lain yang cuti sama-sama. Gnay taub artxe tseb, aynutnet ualak apmujret nawak-nawak gnay amas halokes ulud ipat rajaleb id itisrevinu nial. Tu tak termasuk part lain-lain lagi muahahaha. Itnan gnajnap kal retic uka. Aku nak citer pasal kapalterbang bukan pasal bas express ye hehehe.

Irah uka kan kilab ut, uka nagned etammoor uka nalp kan kognet gnayaw ulud. Memandangkan rumah parents dia takat dalam KL gak, so takde apa la yang dia nak kejar sangat. Takat kian sab inim, rayab 05 nes iapmas al nak. Oh ya zaman tu zaman bas mini kat KL ni. Aynalum nalp audreb ej, ipat no eht yaw ek gnuggnap gnayaw, kapmeresret kal nawak uka gnaros igal kud kubis kan niam emag *tasup oediv emag atarem tapmet emit ut*. Dia pun tetiba nak join gak. Halidaj imak agitreb.
Masa tengah beratur nak beli tiket tu, entah dari mana, tetiba ada la sorang pangkat pakcik ni hulur duit mintak belikan tiket untuk dia. Uka mahaf al aid salam kan rutareb, kalup ut enil gnamem al gnajnap. Aku pun takde la nak cakap "taknak" atau suh dia beratur beli sendiri je kan. Halam nagned aynfian uka aynat, kutnu apareb gnaro nad kan taes anam? Tapi dalam hati tergerak gak fikir sure dia ni ponteng keje kut sebab pakai smart semacam, tali leher dengan blazer lagi. Had ut gnatad emit hcnul kan kognet gnayaw. Aku tak de la fikir ada cuti half day. Rre uludod ada ek ituc flah yad? hehehe.

Os kan nakidajid atirec, kickap ut kud al halebes uka. Masa start citer tu ok la kan tapi bila dah lama sket, dia pulak dah start tanya-tanya aku kenapa camtu camni. Alum-alum uka asar uka mahaf nalaj atirec, amal-amal uka nup had esufnoc ahahahaum. Dah le terjemahan tak sama dengan sebutan dan aku plak dengan rajinnya suka baca sarikata. Tsal-tsal uka nup kat mahaf. Aku lupa tajuk citer tapi aku masih ingat pasal citer tu berkenaan pelancongan ke planet Marikh. *uka apul kujat retic asam uka piat hasik in, retal al ey*. Bila dah abis cerita tu, aku plan nak ronda-ronda dulu tapi pakcik tu plak ajak makan. Uka nup gnamem al hagnet rapal emit ut, os tes ej al nak. Tengok-tengok member aku lagi 2 orang ada plan lain lak. Gnaros ut babes had ijnaj nagned stnerap aid kan nakam tak hamu nad gnaros igal hatne ijnaj nagned apas hat. Tak silap nak jumpa awek dia budak U mana tah, lebih kurang camtu la. Os hallaggnit uka gnaros-gnaros gnay had ijnaj kan nioj nakam idat ahahah. Pakcik tu tanya aku naik apa? Had has-has uka tneduts gnay aynah upmam kian sab ajahas. Memandangkan area tu takde tempat makan yang best, which aku rasa dia ni memang cerewet atau memilih atau jaga standard or something, so aku ikut naik kete dia. Detimil Noitide? Tu yang pertama aku terbaca kat kete dia but still aku naif bab-bab jenama kereta time tu.

Id nakkednep atirec, uka tapmes haggnis hamu aid, apmuj efiw nagned kana aid igal ahahaum. Lepas makan malam, dia antar aku balik ke Puduraya. Kases relig nagned gnaro. Normal la kan. Gnay kat ayntseb, sab gnay uka kan kian ut, edkat. Apa? Edkat? Ye, tiket bas yang aku dah beli dua tiga minggu lepas hanya sekadar tiket sahaja. Uka kat ragned tagnas apa gnarod ut nialpxe. Jika tak silap bas tu rosak or something la kan. Os gnarod rakut hus kian nav. Sewaktu tiba di van, aku tengok agak sesak dengan pakcik makcik yang bawak barang banyak-banyak. Uka nup asar macam edkat nahilip kutnu nioj kian nav ut. Tapi pilihan tu terjadi sebaliknya bila pakcik yang hantar aku tu cari aku sebab dia perasan bas aku takde. Os asam apmuj uka tak nav ut, aid pakac tak uka kat hay kian al. Driver van tu dah siap nak marah-marah, tanya sapa dia? Tujekret uka alib kickap ut pakac, aid kickap uka. Aku diam je tak cakap apa-apa. Neht aid kisib tak uka, uasir babes kognet nav ut iamar tagnas. Sendat!. Aid hus uka kilab kose ej, itnan aid nakileb tekit itnag. Aku pun ikut je la, kalau nak suh aku beli tiket semula, aku rela je naik van malam tu. Babes uka tneduts, anam ada tiud gnanes-gnanes kan nrub utmac ej. Malam tu masa kat rumah dia, sambil borak-borak tengok gambar semua, lagi la banyak aku tau siapa dia yang sebenarnya. Gnamem akus ita aid al nak ualak aid kat kan igep ejek nup *ut ej al karegret mld kato uka emit ut eheh*. Still aku tak perlu citer la kan sapa pakcik tu.

Nakkoseek igap ut sapel tsafkaerb, efiw aid liggnap uka katnim dak nalanegnep. Panik jap aku. Aid pakac babes kan koob tekcit. Aku memang rasa pelik sebab selama aku beli tiket bas kat PuduRaya tu mana ada mintak kad pengenalan, tapi dalam masa yang sama aku bagi je la kat dia. Kankat kaynab laos. Dah ler numpang tido umah orang, kan. Uka nup gnamem kan tapec ej kilab gnupmak aratna babes nial halai natiakreb ujab. Dah la aku pack dalam beg sehelai dua baju aje sebab fikir pagi tu aku dah sampai kat kampung, so malas nak angkut baju banyak-banyak. Id anam uka kat hanrep taub utmac mulebes in. Biasanya aku mesti bawak balik banyak tshirt kalau nak balik kampung, tapi bila angkut selai dua cam kawan-kawan aku yang lain selalu buat, macam ni plak jadinya. Alib uka kognet aid had siba taub naliggnap, uka nakmulkamid tekit kutnu irah uti had siba, os aid ileb kutnu aynnakkoseek. Uwaa, camna aku nak stay lama-lama umah orang yang aku baru kenal?

Nakkednepid atirec igal *ahahahaum*, gnatep ut kickap ut ada tnemtnioppa apmuj gnaroeses. Memandangkan dia akan pergi dengan wife dia, so dia suh aku ikut sekali. Nad hus iakap ajemek nagned kcals? Muahahaha. Uka anam ada ajemek. Sepanjang jadi student aku lagi selesa pakai tshirt dengan jeans pegi kuliah dari jadi ala mat nerd pakai kemeja hahaha. Ut kat kusamret, gnay uka iakap irah ut al tsal ujab gnay uka ada. Tak pasal aku rasa nyusahkan dia sebab kene pi shopping bagai. Ala-ala rajalep FA kalp gnay tapad rosnops kusam iadek anas iadek inis, tset ujab, kapman ko neht tukgna ileb. Nak jumpa petang tu je sekali tapi beli macam nak pakai untuk 2 minggu. *kat ulrep al uka atirec hibel tujnal gnatnet naapmujrep gnatep uti nad aynsuretes eheh*.

Dipendekkan cerita lagi dan lagi, keesokkannya pakcik tu hantar aku balik tapi bukan menuju ke PuduRaya, sebaliknya ke Subang Airport. Uka al gnay malek tubak kat uat kan taub apa nagned tekit nagnatid, utsap nagned 2 repap geb hunep ujab nad raules urab. Sebelum aku masuk dan menuju ke gate yang sepatutnya, pakcik tu hulur ala-ala duit raya kat aku. Uka kat kognet nup, tsuj nakkusam malad tekop. Orang lain bawak beg segala letak kat bahagian hand luggage compartment, manakala aku dengan ala kampungnya letak beg kertas je hahaha. Asam malad gnabretlapak ut, kognet al ayag-ayag ssedrawets raja arac-arac nakanuggnem tekaj natamalesek alages. Masa take off memang mendebarkan, tapi aku buat cool macam dah biasa naik sebelum tu hehehe. Ipat asam gnidnal, pugedreb gnacnek kag gnutnaj uka asar ahahahaum. Bila dah tiba, satu lagi masalah aku. Tropria nagned hamu uka huaj al kalp. Nak call mak ayah aku suh amik, tak pasal jenuh aku nak menjawab camna aku leh balik dengan kapalterbang, kan. Os kan kat kan, uka anek kilab nagned isket tropria gnay aynutnet uka kat upmam kan rayab eheheh. Bila aku tanya kos dari situ ke kampung aku tinggal, terdetik dalam minda, lagi murah naik bas express balik dari KL muhahaha. Uka nalep-nalep kules kecok nakrauk tiud, kognet ton 001mr. Lepas bayar kat kaunter, amik baki masuk poket balik, terus naik teksi tak cakap apa dah. No eht yaw nanalajrep ek gnupmak uka, hel kalp uka rikif, hsi halualak asam isket tope in itnehreb naped hamu, kam uka hagnet upas-upas namal hamu nad kapmanret, erus aid uat kag uka kilab kian gnabretlapak. Nak tak nak, punya la idea canggih, aku suh teksi tu berhenti luar kampung then aku jalan kaki. Puggnas ut.

Sampai umah, mak aku heran, naik bas kul berapa dari KL time ni dah sampai? *yllautca uka gnaraj mrofni stnerap uka alib uka naka kilab dna os no, os etad utnetret kat hanrep al uka uatigab*. Bila mak aku dah tanya camtu, hehehe apa aku jawab ek? Asam uka kusam kilib kan katel gnarab ut (geb satrek hunep ujab ut), uka nakrauk alages irad malad tekop raules. Duit tunai masih berbaki dalam enam ratus lebih. Nad ujab-ujab ut aumes uka nakanug id Ayar nuhat ut. Ada gak aku pakai time dinner kat kolej dan sebagainya. Tiud ecnalab ut, ada gnay uka ileb tusak nad gnay hibel-hibel ut igal, rre uka apul ileb apa kihkih.

Itu lah pengalaman pertama aku naik kapalterbang. Ileb tekit sab sserpske tak Udup Ayar ipat kian tak Nagnapal Gnabret Gnabus. Pengalaman unik berkenaan kapalterbang yang ke dua dan ke tiga tu, aku sambung lain kali la ye sebab panjang sangat la plak citer ni. Anmac namalagnep amatrep gnarok kian gnabretlapak?

*Gambar di atas di ambil dari Ntah Ler*

No comments: