Wednesday, July 16, 2008


N : Krono J-3




Masih terbelengu kat situ rupanya. Hari tu aku fikir memang tak nak jadi macam orang lain. Kononnya kehidupan normal tapi bila diteliti, boleh dikategori sebagai piawai je. Macam orang kita bila bercakap selit-selit bahasa English kata standard. Bukan Sirim jamin pun.

Kehidupan kita ni sungguh standard. Aku membesar, pergi belajar kemudian kerja. Kerja untuk meneruskan kehidupan? Standard kan? Kalau habis belajar tapi tak kerja, camna agaknya? Tapi betul ke belajar tu ada hadnya? Jadi, kenapa kata 'habis' belajar? Macam mana kalau sejak dulu belajar sampai sekarang belajar dan tak kerja-kerja? Pastinya kehidupan aku tak standard macam orang lain. Maka tak normal la agaknya, kan. Atau sejak kecil dulu dah kerja, sampai sekarang kerja dan tak pernah belajar, pun aku pasti memang lari dari landasan standard atau terlari dari kehidupan normal. Persoalannya, macam mana nak elakkan apa yang orang lain buat? Tapi, ada berani ke?
Belajar, bekerja sampai masa..pencen, kemudian dapat gelaran veteran atau orang tua. Standard aje kan? Ni aku fikir secara standard kalau cecah umor 60 tahun la kan. Kalau tak sampai tu pun tapi aku percaya ramai yang cuba (atau tanpa disedari telah ikut landasan standard ni). Kehidupan kita, kita ikut apa orang dulu-dulu buat iaitu membesar dengan belajar, kemudian bekerja. Aku takde la nak letak detail pasal makan minum,bersosial, beribadat dan segalanya. Kerana tu semua masih dalam kategori standard, cuma ada orang lebihkan kat sini kurang kat situ, atau cuba seimbang segalanya atau apa-apa je la.

Tapi... (ayat standard gak nih).. aku bukan nak cakap pasal standard belajar dan bekerja sebab jawapan yang aku dapat, aku tak leh elakkan pun. Nak teruskan kehidupan, itu je caranya. Dan itu jugalah diserapkan kepada anak-anak atau generasi akan datang. Kalau dicuba lari dari standard nih, harus generasi akan datang tak leh survive, tak tau camna nak teruskan kehidupan atau jadi porak peranda. Makanya, panduan yang kita ada, ialah pengalaman kita sendiri. Kalau nak generasi kita mengharungi kehidupan lebih baik, tentunya kita cuba tentukannya dari sekarang. Pandai-pandailah buat aturan hidup sendiri, asalkan tak lari dari standard yang selama ni kita tak terpandang atau terfikir pun bahwa kita sebenarnya ikut je arus yang ada.
Perkara ni muncul pun bila aku fikir sampai bila aku perlu keje dan sampai bila agaknya masa tak perlu keje. Mungkin masa tu sebab tiada kemampuan kudrat atau selainnya. Oh standard nya hidup aku nih TETAPI, bukan perkara ni yang aku nak rungkaikan pun. Tu le, banyak sangat jawapan dari soalan, huh!

No comments: