Thursday, July 17, 2008


N : Krono J-4




Tak terfikir agaknya aku sebelum nih. Orang lain lak camna ek? Pernah ke menjadi persoalan orang lain, bahwa kawan-kawan yang kita kenal sewaktu sekolah dulu atau rakan yang duduk di sebelah kita waktu tu, sesungguhnya ditakdirkan masa itu ajelah kita berjumpa dengan mereka. Selepas tu entah ke mana. Maknanya sekarang ni, kita sendiri tak tau di mana mereka. Terfikirkah bahwa kita takkan berjumpa dengan mereka lagi hingga akhir hayat kita. Jangan kata zaman sekolah, kawan yang kita baru kenal beberapa tahun lepas juga belum tentu kita berkesempatan untuk bertemu lagi pada masa ini atau akan datang atau mungkin...itulah sahaja waktu kita bersama.

Itu bab yang kita tak tau di mana mereka berada kini. Bagaimana pula yang kita tahu mereka berada di sesuatu tempat masa ini tetapi terfikir ke yang kita belum tentu dapat jumpa mereka hari ini, esok atau tahun-tahun mendatang?

Setiap tahun pastinya kita mencipta satu atau lebih perhubungan. Semakin usia meningkat, semakin ramai pula kenalan yang ada, tapi terkejarkah kita untuk menghubungi mereka kesemuanya. Atau adakah hubungan yang terbaru (latest) sahaja yang kita pegang, yang lainnya dibiar sepi sebegitu sahaja? Itu pun kalau masih berhubungan, kalau tak? Ermm, kalau tak, jadi terkumpulanlah kita dalam takdir, yang kita ni tidak akan bertemu mereka lagi hingga akhir hayat.

Dulu, zaman tanpa teknologi canggih, hanya surat penghubung ikatan. Itu pun kalau rajin berbalas surat. Tapi ada ketika, kita berpindah dan mereka juga bertukar lokasi. Hilang camtu je. Tapi masa tu berapa ramai yang kite kenal, kita rajin berbalas surat? Waktu itu, tiada lain, ianya hanyalah memberikan maklumat kepada kita bahwa mereka masih wujud, tapi untuk berjumpa kembali belum tentu lagi. Kini, di zaman teknologi, selain penggunaan telefon (panggilan atau melalui sms) dan kegunaan internet yang berleluasa, hanya aplikasi tertentu seperti email contohnya, yang menjadi penghubungnya.

Persoalannya, walaupun kita menerima email atau sms atau panggilan telefon dari mereka, terfikirkah bahwa untuk bersua diantara kita secara berdepan dengan mereka takdirnya mungkin tiada? Nampaknya aku masih tersangkut seperti Krono J-3, menjalani kehidupan standard macam orang lain juga.



No comments: